| Visa fregende mne :: Visa nsta mne |
| Frfattare |
Meddelande |
PRLFRRDET
Rodonit
Inlgg: 835
|
Skrivet: Mn Mar 31, 2008 07:17 am mne: |
|
|
| Veda skrev: | Jag tycker tminstone 150 kr.
Man ska ju ha till mer n materialkostnaden ocks. Det man sljer ska ven bekosta: Visitkort, bensin och extra matkostnader p marknad, marknadsplats eller provision, frgpatroner och papper till skrivare, domnnamn och webbhotell mm.
Allts behver man lite mera. Dessutom: om man fr ett verskott s ska skatten betalas ocks.
Det r jttejobbigt nr man str p marknad med smycken och grannen sljer fr materialkostnaden. D r det inte kul, speciellt som man kanske har offrat alla kvllar tv veckor innan fr att frbereda marknaden med montering, prissttning och liknande. Plus alla timmar man har tillverkat smyckena. |
Hller fullstndigt med ovanstende!!!Vi r generellt fr dliga p att ta betalt fr vra alster. Det r tyvrr s att man ofta stter p sljare som knappt tar betalt, nr man r ute p marknader. Som tur var har ju jag alltid ven prlor med mig och en del billiga hngen(ej egentillverkade) s det gr ju alltid runt.
Men det roligaste r ju nd nr man fr slt ngot av de dyrare halsbanden som ofta lagt ner mkt tid p i form av design och materialval.
Tyvrr sljer man inte s mnga sdana/marknad....... _________________ www.parlforradet.se - r min butik! |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
Therese988
Nabbi
Inlgg: 35
|
Skrivet: Mn Mar 31, 2008 07:30 am mne: |
|
|
[quote="PRLFRRDET"] | Veda skrev: | Jag tycker tminstone 150 kr.
Man ska ju ha till mer n materialkostnaden ocks. Det man sljer ska ven bekosta: Visitkort, bensin och extra matkostnader p marknad, marknadsplats eller provision, frgpatroner och papper till skrivare, domnnamn och webbhotell mm.
Allts behver man lite mera. Dessutom: om man fr ett verskott s ska skatten betalas ocks.
Det r jttejobbigt nr man str p marknad med smycken och grannen sljer fr materialkostnaden. D r det inte kul, speciellt som man kanske har offrat alla kvllar tv veckor innan fr att frbereda marknaden med montering, prissttning och liknande. Plus alla timmar man har tillverkat smyckena. |
Hller fullstndigt med ovanstende!!!Vi r generellt fr dliga p att ta betalt fr vra alster. Det r tyvrr s att man ofta stter p sljare som knappt tar betalt, nr man r ute p marknader. Som tur var har ju jag alltid ven prlor med mig och en del billiga hngen(ej egentillverkade) s det gr ju alltid runt.
Men det roligaste r ju nd nr man fr slt ngot av de dyrare halsbanden som ofta lagt ner mkt tid p i form av design och materialval.
Tyvrr sljer man inte s mnga sdana/marknad
Aha,,,D var jag inte s fel ute! Hade tnkt som s att ha 150 kr som marginal/billigaste priserna p mina halsband och inte g under det. Att slja ett handgjort smycke under det priset knns nstan som att sknka bort det tycker jag. _________________ Therese |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
noora
Serafinit

Inlgg: 1771
Frn: Stockholm
|
Skrivet: Tis Apr 01, 2008 12:34 pm mne: |
|
|
| Therese988 skrev: |
Aha,,,D var jag inte s fel ute! Hade tnkt som s att ha 150 kr som marginal/billigaste priserna p mina halsband och inte g under det. Att slja ett handgjort smycke under det priset knns nstan som att sknka bort det tycker jag. |
De enda halsband jag har slt fr under 150 kr var de frsta jag tillverkade och slde till mamma. D tog jag 2 x materialkostnaden och anvnde inte silver, s det blev inte s dyrt... Nu tar jag minst 3 x materialkostnaden ven nr jag sljer till mamma
Det r svrt att f ut hg timln fr smyckestillverkning, men nn liten slant mste man ju f. _________________ Min butik: www.silvergrejs.se |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
Julia
Cloisonn

Inlgg: 418
|
Skrivet: Tis Apr 15, 2008 19:11 pm mne: |
|
|
Jag har ftt en frfrgan om att gra ett halsband helt i silver till en kollega. Det ska best helt av lnkar som jag tar och gr sjlv, hade tnkt mig med 1.5 mm silvertrd. Det ska bli ganska lngt, y-format och sedan g ner en bit mot magen (hon vill ha det RIKTIGT lngt).
Jag kan ju sjlv rkna ut att det kommer bli en hel del jobb och en hel del silver, men det knns lite olustigt att ta ut kostnad fr precis varje timme jag spenderar p att arbeta p halsbandet. Jag r ju liksom inte riktigt s snabb som vana silver/guldsmeder r, och drfr tar det mer tid och skulle bli mycket dyrare p.g.a. det......
Vad tycker ni vore ett rimligt pris fr ett halsband med 1 - 2 cm stora lnkar som blir spass lngt som hon vill ha det?  _________________ Mina smycken!
Inled mig inte i frestelse, jag kan g sjlv! |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
kissidor
Kattga

Inlgg: 1750
Frn: Knivsta mellan Uppsala och Stockholm
|
Skrivet: Ons Apr 16, 2008 05:58 am mne: |
|
|
| Julia skrev: | Jag har ftt en frfrgan om att gra ett halsband helt i silver till en kollega. Det ska best helt av lnkar som jag tar och gr sjlv, hade tnkt mig med 1.5 mm silvertrd. Det ska bli ganska lngt, y-format och sedan g ner en bit mot magen (hon vill ha det RIKTIGT lngt).
Jag kan ju sjlv rkna ut att det kommer bli en hel del jobb och en hel del silver, men det knns lite olustigt att ta ut kostnad fr precis varje timme jag spenderar p att arbeta p halsbandet. Jag r ju liksom inte riktigt s snabb som vana silver/guldsmeder r, och drfr tar det mer tid och skulle bli mycket dyrare p.g.a. det......
Vad tycker ni vore ett rimligt pris fr ett halsband med 1 - 2 cm stora lnkar som blir spass lngt som hon vill ha det?  |
h vojne, det dr kommer att kosta kulor det ! om hon inte r alldeles vldigt stadd i kassa verkar det smtt ofrstndigt att lgga s mycket pengar p ett s starkt trendbetonat halsband men fralldel det r ju hennes val .
men hr r det ju svinviktigt att priset r verenskommet i frvg s klart!
vad silvret kommer att kosta rknar du ju ut sjlv s det r hur mycket du har mage att ta fr arbetet det handlar om d. men blir det verkligen dyrare bara fr att det tar mer tid fr dig? r det inte s att du tar s mycket lgre timpris n dom s att det minst jmnar ut sig? och hur ser du p att gra det hr halsbandet sjlv - ska det bli roligt och lrorikt? om s r fallet kan jag mjligen tnka mig att du drar av liiite p arbetstimmarna fr att du ser det som ett bra vningsprojekt som du fr tillflle att gra utan att behva st fr silvret sjlv, men annars ser jag ingen som helst anledning att du ska arbeta gratis!
det vore intressant att veta hur mycket hon vntar sig att det ska kosta fr vrigt .
behver det vara hela 1.5mm frresten? det kommer ju att gra rtt stor skillnad p ett s lngt halsband. vad fr man rkna med, 3-4 gnger lngden? sg att vi rknar p 12 feet d vilket r ca en oz i 18 ga eller 1mm. sg att en oz kostar sisdr 200 pix och frhllandet 1.5mm till 1mm trd r 2.25, s mnga gnger dyrare blir det allts i 1.5mm istllet fr 1mm i materialkostnad - sen tycker jag det skulle vara bngligare och g t mer timmar fr att arbeta med en s tjock trd ocks men det r kanske bara jag det .
har du frresten sett nt shr lngt halsband i silver och sett vad det kostar s du har nn jmfrelse dr? jag har nog bara sett korta halsband med s stora lnkar i kta silver tror jag, men du kan ju alltid multiplicera upp dom till den lngden hon vill ha och se vad det ger.
tala grna om hur det utvecklar sig, det vore intressant att veta vad du kommer fram till  |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
Julia
Cloisonn

Inlgg: 418
|
Skrivet: Lr Apr 19, 2008 21:04 pm mne: |
|
|
Haha Jo det blir nog rtt dyrt, fast jag tror i och fr sig att silvret som jag kper r rtt OK i pris - 2 meter 1.5 mm fr 26 euro tror jag det var. Jag har ingen riktig koll p vad det kostar p andra stllen men jag tyckte det var helt verkomligt.
Ska kika p om jag skulle kunna anvnda tunnare. Hade frn brjan tnkt mig 1.2 mm, men det hade de inte p lager, utan d kpte jag 1.5 istllet som kan dras tunnare. Jag tycker nog att 1.5 r helt okej att arbeta med eftersom det r lite att ta i, till skillnad frn ex. 1mm.
Och nr det gller arbetskostnader: Du har alldeles rtt i att jag samtidigt som jag arbetar p halsbandet lr mig, s jag har inga planer p att ta ut ngon full timln eller s. Jag har hittat det hr halsbandet som tminstone delvis r t samma hll, men detta r en bra bit kortare n vad min kollega tnkt sig:
http://www.etsy.com/view_listing.php?listing_id=10033832
Det r i alla fall en hel del att fundera p, det hr  _________________ Mina smycken!
Inled mig inte i frestelse, jag kan g sjlv! |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
Shyme
Rocaille

Inlgg: 114
|
|
| Till verst p sidan |
|
 |
Jennifer
Cloisonn

Inlgg: 311
Frn: Norrkping
|
Skrivet: Fre Aug 08, 2008 09:48 am mne: |
|
|
| Vad anvnder du fr material, allts silverplterat eller sterling silver? (Jag gissar p silverplterat i halsbanden, men rhngena var lite svrt att se). |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
Shyme
Rocaille

|
Skrivet: Fre Aug 08, 2008 10:44 am mne: |
|
|
Silverplterat anvnder jag (men kommer att erbjuda att stta p ss krokar p rhngena fr knsliga personer) _________________ / Shyme
http://shymeshem.blogspot.com/ |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
Shyme
Rocaille

|
Skrivet: Lr Aug 09, 2008 09:56 am mne: |
|
|
Jag tnkte inte p att beskrivningarna inte syns p bilderna och jag kan inte ldda upp bilder i PP-galleriet s nu finns smyckena med beskrivningar i min blogg.
http://shymessmycken.blogspot.com/
Priserna jag rnat ut (materialx3+tillverkningstid60kr/timme) r:
gr rhngen 75kr
orangea 95 kr
vita 50 kr
lila 80 kr
rosenkvarts 50 kr
halsband med ovaler och turkosa silverfoil 160 kr
armband med ovaler och turkosa silverfoil 90 kr
Knytis i brunt 130 kr
JAg tycker att en del priser knns lga och andra hga, ligger helre lgt och fr lite slt n fr hgt. _________________ / Shyme
http://shymeshem.blogspot.com/ |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
miranda
Nabbi
Inlgg: 17
|
Skrivet: Tis Sep 16, 2008 20:27 pm mne: |
|
|
Hej allihopa! Jag r lite ny hr, men jag skulle f be om ngra sikter.
Fr det frsta, vad tycker ni r ett okej pris fr en sdan hr ngel?
http://www.parlplatsen.se/coppermine/albums/userpics/normal_angel2.JPG
Tar en stund att gra. Materialet r inte direkt dyrt, ngra kronor ung + halsband i svart halsbandscord.
Sedan har vi min nisch, lskar att skriva saker med prltrd! Som det r nu tar jag 50kr per halsband + halsband i svart halsbandscord. Har slt ett par fr 50kr p tradera, ibland upp p 60, och ibland ner p 25kr, olika allts
http://www.parlplatsen.se/coppermine/albums/userpics/normal_hammarby3.JPG
Gr hyffsat snabbt att gra dessa, och materialet r billigt.
Det finns fler bilder p min hemsida mirandasdesign.tk
mvh Miranda!! |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
Onky
Lapis Lazuli

Inlgg: 1612
Frn: Skaraborg
|
Skrivet: Tor Sep 18, 2008 09:43 am mne: |
|
|
| Tycker inte du ska slja halsbanden fr under 100 kr. Det r nd en stunds pill som ligger bakom dem... |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
elleave
Nabbi
Inlgg: 20
Frn: Uppsala
|
Skrivet: Fre Maj 15, 2009 23:26 pm mne: |
|
|
Vill dubbelkolla mina priser lite med er
Halsband med stvattensprlor, oftast ganska stora, med tibetsilver mellandelar eller berlock och silverpltterat ls 300:-
Svvande halsband p wire med snckskal och stisar 150:-
Halsband med brjda rr och stisar 150:-
Halsband av vaxade glasprlor: 100:-
Halsband p keja med vaxade glasprlor 100:-
Armband med stisar 100:-
Armband med vaxade glasprlor 30:-
Armband med 3 rader rocaille, fltat 50:-
rhngen med glasprlor 60-75:-
rhngen med swarowski eller stisar 100:-
Vinglasmarkrer med glasprlor 6st fr 100:- _________________ Tro inte p allt du ser och hr!
http://www.elles.sajt.org -skriv grna i gstboken! |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
Fru Babsan
Granat

Inlgg: 936
Frn: Uppsala
|
Skrivet: Lr Maj 16, 2009 13:22 pm mne: |
|
|
Det r lite svrt att sga nr man inte vet vilken teknik du anvnder eller hur mycket tid du lagt ner. Men jag antar att det mesta r trtt p vanlig vajer eller s.
Svvande halsband tycker jag verkar lite pilliga och i s fall r 150 rt tlite.
Ett armband med vaxprlor fr 30 kronor lter ocks fr billigt. Till exempel. Men det beror frsts p hur mnga prlor det r etc.
Men fundera ver hur mycket tid du lgger ner p saker och ting och hur mycket du vill ha per arbetstimme och lgg det ovanp materialkostnaden. _________________ Fru Babsan
http://babsbeadsanddesign.artfire.com/
http://www.babsbeadsanddesign.com/ |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
Veda
Prluggla

Inlgg: 2030
Frn: Hrnsand
|
Skrivet: Lr Maj 16, 2009 20:17 pm mne: |
|
|
Jag tycker nog att ett halsband fr 300 kr skall ha kta silver inte plterat. Annars r vl priserna ok, s vitt jag frstr. Ligger sjlv lite lgre ibland men annars fr jag inte slja nnting. (svvande har jag inga som helst begrepp om). _________________ Moderator
Min smyckesbutik - med galleri |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
|