| Visa fregende mne :: Visa nsta mne |
| Frfattare |
Meddelande |
Honey Bee
Saltvattensprla

Inlgg: 559
Frn: Enskede
|
Skrivet: Tor Aug 05, 2010 17:05 pm mne: Alternativ till trumlare? |
|
|
Finns det?
Har gjort en hel del rkrokar i silver och tycker det r jobbigt att polera och greja med varenda liten krok. Och ondigt dyrt att investera i en trumlare. _________________ Crea diem - skapa dagen |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
maneki-nekogirl
Turmalin

Inlgg: 3596
Frn: Bjrehalvn
|
Skrivet: Lr Aug 07, 2010 13:11 pm mne: |
|
|
I trden dr Pia skrev om ldning s hade hon ett alternativ till trumlare: http://www.parlplatsen.se/phpBB2/viewtopic.php?t=1644 glasburk + spelkulor + spvatten
Det andra alternativet till att kpa trumla r att uppmuntra sin syrra att kpa en, nu nr hon nd gtt o velat skaffa en sn i flera r.  _________________ Kristina
Moderator
Manekis prlblogg - fakta, tips & lnkar om prlor och smyckestillverkning
Wildroses & blackberries - min blogg |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
Honey Bee
Saltvattensprla

|
Skrivet: Lr Aug 07, 2010 14:54 pm mne: |
|
|
Ja, den dr trden kommer jag ihg, jag har till och med provat det dr. Fast de enda "glaskulor" jag hade tillgngligt var en stor pse seed beads i fr dlig kvalitet fr att prla med (ett av mina allra frsta prlkp, jag har bttre knsla fr kvalitet nu - hoppas jag). Dessutom hll inte glasburken ttt utan lddrade vid locket. S jag la det dr p hyllan. Jag misstnker att seed beads vger fr lite.
Fast med rtt tyngd p glaskulorna och med tttslutande lock kanske resultatet blir annorlunda. Men d kan man andra sidan frga sig vilket som r vrst, att banka, polera och putsa varje silverdetalj fr hand eller sitta i en evighet och skramla med en burk... _________________ Crea diem - skapa dagen |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
Veda
Prluggla

Inlgg: 2030
Frn: Hrnsand
|
Skrivet: Ons Aug 25, 2010 14:03 pm mne: |
|
|
Jag kpte tv begagnade trumlare fr att polera sten. Men det enda jag har anvnt dem till r att polera silver. Tror inte man kan f det s blank genom att skaka glaskulor i en burk. Vem vill st och skaka en burk i flera timmar?
Jag kr trumlaren minst en halvtimme men oftast mer n en timme.
Har man inte trumlare r det bttre att kra den manuella metoden. Vitkokning och borsta med mssingborste. Sen polera med trasa och polermedel (finns att kpa ven p Clas Ohlsson och liknande butiker).
Det som r bara silver kan man ven doppa i silverdipp, men det blir inte lika blankt och fint som i trumlare. Jag brukar rengra mina silversmycken (privata) i trumlaren emellant. _________________ Moderator
Min smyckesbutik - med galleri |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
Honey Bee
Saltvattensprla

|
Skrivet: Ons Aug 25, 2010 18:24 pm mne: |
|
|
| Veda skrev: | | Har man inte trumlare r det bttre att kra den manuella metoden. Vitkokning och borsta med mssingborste. Sen polera med trasa och polermedel (finns att kpa ven p Clas Ohlsson och liknande butiker). |
Det dr gr jag redan - vitkokning och mssingsborste allts, och sedan har jag anvnt en Sunshine polishing cloth: http://www.etsy.com/listing/54411733/two-large-sunshine-polishing-cloth-775-x Men det r ett himla pilljobb, och jag tycker inte att det blir s dr superblankt som jag vill ha. Men det r kanske en synvilla.
Trumlaren hrdar vl silvret lite ocks? tminstone tror jag att jag har lst det ngonstans. _________________ Crea diem - skapa dagen |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
Veda
Prluggla

Inlgg: 2030
Frn: Hrnsand
|
Skrivet: Ons Aug 25, 2010 18:50 pm mne: |
|
|
| Honey Bee skrev: |
Trumlaren hrdar vl silvret lite ocks? tminstone tror jag att jag har lst det ngonstans. |
Ja det gr den.
Nt jag tycker r perfekt att trumla r ringar som jag ltt ihop. Vitkoka gr bra, men frsk att borsta 4-6 mm silverringar...
De blir jttefina i trumlaren. Lite svrt att hitta dem bland kulorna bara . _________________ Moderator
Min smyckesbutik - med galleri |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
|