Prlplatsen - en prla p ntet Forumindex Prlplatsen - en prla p ntet
Prlplatsens forum. Hr kan man prata om allt som rr prlor.

ProfilProfil    Logga in fr att se dina privata meddelandenLogga in fr att se dina privata meddelanden    RegistreraRegistrera    Logga inLogga in 
   AnvndarlistaAnvndarlista    AnvndargrupperAnvndargrupper  FAQFAQ    SkSk    GalleriGalleri   GalleriStartsidan

Alternativ till trumlare?

Skapa nytt inlgg   Svara p inlgget    Prlplatsen - en prla p ntet Forumindex -> Tillbehrstillverkning
Visa fregende mne :: Visa nsta mne  
Frfattare Meddelande

Honey Bee
Saltvattensprla

Inlgg: 559
Frn: Enskede

InlggSkrivet: Tor Aug 05, 2010 17:05 pm    mne: Alternativ till trumlare? Citera

Finns det?
Har gjort en hel del rkrokar i silver och tycker det r jobbigt att polera och greja med varenda liten krok. Och ondigt dyrt att investera i en trumlare.

maneki-nekogirl
Turmalin

Inlgg: 3596
Frn: Bjrehalvn

InlggSkrivet: Lr Aug 07, 2010 13:11 pm    mne: Citera

I trden dr Pia skrev om ldning s hade hon ett alternativ till trumlare: http://www.parlplatsen.se/phpBB2/viewtopic.php?t=1644 glasburk + spelkulor + spvatten

Det andra alternativet till att kpa trumla r att uppmuntra sin syrra att kpa en, nu nr hon nd gtt o velat skaffa en sn i flera r. Cool Wink

Manekis prlblogg - fakta, tips & lnkar om prlor och smyckestillverkning
Wildroses & blackberries - min blogg
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Skicka email Besk anvndarens hemsida

Honey Bee
Saltvattensprla

InlggSkrivet: Lr Aug 07, 2010 14:54 pm    mne: Citera

Ja, den dr trden kommer jag ihg, jag har till och med provat det dr. Fast de enda "glaskulor" jag hade tillgngligt var en stor pse seed beads i fr dlig kvalitet fr att prla med (ett av mina allra frsta prlkp, jag har bttre knsla fr kvalitet nu - hoppas jag). Dessutom hll inte glasburken ttt utan lddrade vid locket. Laughing S jag la det dr p hyllan. Jag misstnker att seed beads vger fr lite.

Fast med rtt tyngd p glaskulorna och med tttslutande lock kanske resultatet blir annorlunda. Men d kan man andra sidan frga sig vilket som r vrst, att banka, polera och putsa varje silverdetalj fr hand eller sitta i en evighet och skramla med en burk...

Veda
Prluggla

Inlgg: 2030
Frn: Hrnsand

InlggSkrivet: Ons Aug 25, 2010 14:03 pm    mne: Citera

Jag kpte tv begagnade trumlare fr att polera sten. Men det enda jag har anvnt dem till r att polera silver. Tror inte man kan f det s blank genom att skaka glaskulor i en burk. Vem vill st och skaka en burk i flera timmar?

Jag kr trumlaren minst en halvtimme men oftast mer n en timme.

Har man inte trumlare r det bttre att kra den manuella metoden. Vitkokning och borsta med mssingborste. Sen polera med trasa och polermedel (finns att kpa ven p Clas Ohlsson och liknande butiker).

Det som r bara silver kan man ven doppa i silverdipp, men det blir inte lika blankt och fint som i trumlare. Jag brukar rengra mina silversmycken (privata) i trumlaren emellant.
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Skicka email Besk anvndarens hemsida

Honey Bee
Saltvattensprla

InlggSkrivet: Ons Aug 25, 2010 18:24 pm    mne: Citera

Veda skrev:
Har man inte trumlare r det bttre att kra den manuella metoden. Vitkokning och borsta med mssingborste. Sen polera med trasa och polermedel (finns att kpa ven p Clas Ohlsson och liknande butiker).

Det dr gr jag redan - vitkokning och mssingsborste allts, och sedan har jag anvnt en Sunshine polishing cloth: http://www.etsy.com/listing/54411733/two-large-sunshine-polishing-cloth-775-x Men det r ett himla pilljobb, och jag tycker inte att det blir s dr superblankt som jag vill ha. Men det r kanske en synvilla.

Trumlaren hrdar vl silvret lite ocks? tminstone tror jag att jag har lst det ngonstans.

Veda
Prluggla

Inlgg: 2030
Frn: Hrnsand

InlggSkrivet: Ons Aug 25, 2010 18:50 pm    mne: Citera

Honey Bee skrev:

Trumlaren hrdar vl silvret lite ocks? tminstone tror jag att jag har lst det ngonstans.

Ja det gr den.

Nt jag tycker r perfekt att trumla r ringar som jag ltt ihop. Vitkoka gr bra, men frsk att borsta 4-6 mm silverringar...
De blir jttefina i trumlaren. Lite svrt att hitta dem bland kulorna bara Laughing .
Visa tidigare inlgg:   
Skapa nytt inlgg   Svara p inlgget    Prlplatsen - en prla p ntet Forumindex -> Tillbehrstillverkning Alla tider r GMT + 1 Timme
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlgg i det hr forumet
Du kan inte svara p inlgg i det hr forumet
Du kan inte ndra dina inlgg i det hr forumet
Du kan inte ta bort dina inlgg i det hr forumet
Du kan inte rsta i det hr forumet