Prlplatsen - en prla p ntet Forumindex Prlplatsen - en prla p ntet
Prlplatsens forum. Hr kan man prata om allt som rr prlor.

ProfilProfil    Logga in fr att se dina privata meddelandenLogga in fr att se dina privata meddelanden    RegistreraRegistrera    Logga inLogga in 
   AnvndarlistaAnvndarlista    AnvndargrupperAnvndargrupper  FAQFAQ    SkSk    GalleriGalleri   GalleriStartsidan

Vad jag avundas er som hller p med silversmide!
G till sida 1, 2  Nsta

Skapa nytt inlgg   Svara p inlgget    Prlplatsen - en prla p ntet Forumindex -> Tillbehrstillverkning
Visa fregende mne :: Visa nsta mne  
Frfattare Meddelande

Honey Bee
Saltvattensprla

Inlgg: 559
Frn: Enskede

InlggSkrivet: Tis Jun 09, 2009 18:23 pm    mne: Vad jag avundas er som hller p med silversmide! Citera

Jag vill ocks! Anmlde mig till en silversmideskurs (ABF) i Aspudden i Stockholm nu till helgen, men den blev instlld p grund av fr f anmlda. Suck. Hr r en favoritsmed hittad p Youtube. Herr Moreno fr det hr med silversmide att se s enkelt ut men det r det inte va? Det bsta av allt, han sger absolut ingenting, han bara jobbar. Och s vackert det blir!
http://www.youtube.com/watch?v=iFz6KK3qhaI
http://www.youtube.com/watch?v=it8vf5-uhhc&feature=related

Som av en hndelse bloggar ocks Maneki idag om ett lstips http://manekisparlblogg.blogspot.com/2009/06/lastips-skapa-dina-egna-silverparlor.html (nej, vi r inte i maskopi med varandra Very Happy ): Skapa dina egna silverprlor av Karen Hrmann & Anette Ib.

Herr Moreno p Youtube hr ovan visar hur man gr, han har lagt ut ett trettiotal videor.

Goldstone
Saltvattensprla

Inlgg: 565
Frn: Falkping

InlggSkrivet: Tis Jun 09, 2009 20:08 pm    mne: Citera

Att hlla p med silversmide det r helt enkelt s att du r bttre p det ju bttre du r med hnderna i vrigt. Lite svrt var det ju s klart att lda o s i brjan. Men nr man trnat p det ordentligt s gr det ocks bra. S ja jag han bara titta p frsta videon men det hade nog inte varit s stora problem att gra sdana... (fast kan ocks invnda med att den som sitter och gr det dr i videorna vet p pricken exakt hur den ska gra, det r ju lite svrare de frsta ggna nr man gr en sak.) Men s klart prva p det kan vara riktigt skoj ibland Very Happy
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum

maneki-nekogirl
Turmalin

Inlgg: 3596
Frn: Bjrehalvn

InlggSkrivet: Ons Jun 10, 2009 15:21 pm    mne: Citera

Det finns en annan bok med fina silverprlor att gra sjlv ocks, Making Beautiful Beads, som jag recenserat hr p PP (huvudsidan, boktips). Inte bara metallprlor, men dr finns kapitel med 7 silverprleprojekt. Domed Discs o Appliqud Hollow Forms vore inte helt fel att kunna gra sjlv. Very Happy Fast det r inte aktuellt fr min del, som inte kan lda. Jag har en del bcker som inkluderar projekt som krver ldning, mest som inspiration o fr att beundra andras hantverk/design. Ibland nr jag ser nt i silversmide s funderar jag ver hur samma effekt, design eller form skulle kunna skapas i nn annan teknik eller nt annat material dessutom.

Jo, att lda vore inte helt fy skam att lra sig. Fast n s lnge str mnga andra tekniker fre p tur, personligen r jag mer intresserad i "kalla tekniker". Nitar, ljetter, gngjrn/charner etc -- jag luslser Susan Lenart Kazmers bok Making Connections hela tiden!

Hoppas du kan hitta ngon annan kurs i nrheten s du kan f testa p silversmide, Honey Bee. Very Happy

Manekis prlblogg - fakta, tips & lnkar om prlor och smyckestillverkning
Wildroses & blackberries - min blogg
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Skicka email Besk anvndarens hemsida

noora
Serafinit

Inlgg: 1771
Frn: Stockholm

InlggSkrivet: Ons Jun 10, 2009 17:05 pm    mne: Citera

Visst r det trkigt nr dom stller in kurser. Jag har rkat ut fr det tre-fyra gnger, men d var det alltid nn form av specialkurser eller kurser ute i "frorten".

Prova i innerstan nsta gng, kurserna ute i "frorten" blir nog oftare instllda n de inne i stan. P t.ex. Folkuniversitetet i Stockholm finns det bde korta och lnga silversmideskurser mest hela tiden under terminerna. De r vldigt populra s jag tror inte att de riskerar att bli instllda lika ltt Smile

Honey Bee
Saltvattensprla

InlggSkrivet: Ons Jun 10, 2009 17:36 pm    mne: Citera

Och jag som tyckte att Aspudden lt s bra just fr att det inte ligger innanfr tullarna. Har brjat tycka att det r jobbigt att ka in till stan det r vl ldern

ABF tipsade om en annan kurs en veckokurs som brjar 29 juli som troligtvis blir av. Den kursen ger rum vid Hornstull (tv stationer frn Aspudden Confused ). Den r naturligtvis mer n dubbelt s dyr som veckokursen s det tl att tnkas p. Jag har visserligen semester under den veckan men att klmma in en silversmideskurs sdr oplanerat, det tl ocks att tnkas p.

r det ngon hrifrn som har sneglat p just den veckokursen?

Och Maneki, jag hade fr mig att du ngon gng skrivit att du har en verktygstokig pappa som delfinansierade en ldutrustning till dig. Vad hnde med den? Blev ldningen inte bra? Eller r det bara jag som minns fel och blandar ihop dig med ngon annan Question

maneki-nekogirl
Turmalin

Inlgg: 3596
Frn: Bjrehalvn

InlggSkrivet: Ons Jun 10, 2009 17:58 pm    mne: Citera

Honey Bee skrev:
Och Maneki, jag hade fr mig att du ngon gng skrivit att du har en verktygstokig pappa som delfinansierade en ldutrustning till dig. Vad hnde med den? Blev ldningen inte bra? Eller r det bara jag som minns fel och blandar ihop dig med ngon annan Question

Han har kpt en butanbrnnaren o gas som jag har o tillverkat en liten arbetsplats fr den. S ven om det r ett pappa som betalade r det faktiskt i princip bara jag som anvnder den. Wink O s kpte han ngra tillbehr. Ldstationen (allts ldpenna med stll o s fr tennlod) har vi talat om, men det har inte blivit s mycket mer. r ju alltid en pengafrga, tyvrr. Dremot r det kanske dags att droppa att jag skulle behva lite bttre hammare o nn form av flackjrn. Cool Jag vill ha en puckelanka o nr pappa sg en i tr tyckte han att en sn kan man vl gra sjlv. Vet inte om han ger sig p det dock: just nu har han precis snickrat ihop en hammock o r halvfrdig med en pergola med sittbnk. S han har fullt upp med sitt just nu.

Men s brnnare har jag, men just lda har jag inte testat n utan anvnder den mest fr mjukgldgning, vrmepatinering, gra hattpinnar med kulor, smlta seeds o s. Egentligen r det allts bara lod o flussmedel etc jag saknar fr att testa att lda hemma (p koppar naturligtvis, silver r fr dyrt). Fr brnnaren har jag lrt mig hantera numer.

Manekis prlblogg - fakta, tips & lnkar om prlor och smyckestillverkning
Wildroses & blackberries - min blogg
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Skicka email Besk anvndarens hemsida

Honey Bee
Saltvattensprla

InlggSkrivet: Ons Jun 10, 2009 18:33 pm    mne: Citera

Jag mindes rtt allts Very Happy Det var ldning med brnnare jag menade. Jag tror att jag minns det dr med din pappa eftersom jag d knde ett styng av avundsjuka - min egen pappa har nmligen tummen mitt i handen. Skulle jag nmna ordet puckelanka fr honom skulle han vanka fram till bokhyllan och hmta boken "Fglar i frg" fr att frska utrna vilken sorts anka det kan rra sig om Rolling Eyes

LillySilver
Rocaille

Inlgg: 80

InlggSkrivet: Ons Jun 10, 2009 23:47 pm    mne: Citera

Jag har ocks anmlt mig till en silversmideskurs till hsten och jag hoppas verkligen den blir av. Sjlv har jag precis upptckt att jag lskar att jobba med metall, hamra, lda och gra smycken med silver och koppar.
Sjlv r jag r sjlvlrd med det lilla jag kan genom testa mig fram och sen har jag kpt ngon lektion p www.beaducation.com och lst och letat p ntet, men jag vill ha en djupare kunskap om allt som har med silversmide att gra samt trffa likasinnade.
Vad jag uppmrksammat r att man fr inte vara rdd fr att misslyckas och man mste vga frska.
Frnrvarande har jag ngra butangasbrnnare nr jag lder men jag sparar till en riktig gasbrnnare. Arbetsplatsen r diskbnken, bra hjd och ljus.
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Besk anvndarens hemsida

noora
Serafinit

InlggSkrivet: Tor Jun 11, 2009 08:42 am    mne: Citera

Honey Bee skrev:
Och jag som tyckte att Aspudden lt s bra just fr att det inte ligger innanfr tullarna. Har brjat tycka att det r jobbigt att ka in till stan det r vl ldern

Ja, hittar man kurser dr man bor utanfr tullarna r det nog egentligen bra om man stdjer denna verksamhet, s att inte allt hamnar inne i stan i slutnden.

Honey Bee
Saltvattensprla

InlggSkrivet: Tor Jun 11, 2009 18:17 pm    mne: Citera

LillySilver skrev:

Vad jag uppmrksammat r att man fr inte vara rdd fr att misslyckas och man mste vga frska.

Helt riktigt! Om man inte vgar misslyckas lr man sig nog inte s mycket. Lropengar - sger min mor som kan "allt" och som lrt sig detta genom en hel del misstag.

En frga: ni som hller p med silver vad gr ni med alla verblivna slattar?

LillySilver
Rocaille

InlggSkrivet: Tor Jun 11, 2009 19:20 pm    mne: Citera

Jag sparar och anvnder allt.
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Besk anvndarens hemsida

Honey Bee
Saltvattensprla

InlggSkrivet: Tor Jun 11, 2009 20:31 pm    mne: Citera

LillySilver skrev:

Jamen hur? Jag tnker exempelvis p centimeterkorta wirestumpar i olika tjocklekar. teranvnder du det ocks? Vad kan man gra med dem?

Veda
Prluggla

Inlgg: 2030
Frn: Hrnsand

InlggSkrivet: Tor Jun 11, 2009 21:26 pm    mne: Citera

LillySilver skrev:
Arbetsplatsen r diskbnken, bra hjd och ljus.

Sjlv har jag ftt tag p ett diabildsbord med perstorpsplatta. Det r hopfllbart och tar liten plats ven uppfllt, samt att underlaget inte r s brandfarligt. Men jag har hllt till vid diskhon ocks, men vi har inte plt p bnken.

noora
Serafinit

InlggSkrivet: Tor Jun 11, 2009 21:45 pm    mne: Citera

Honey Bee skrev:
LillySilver skrev:

Jamen hur? Jag tnker exempelvis p centimeterkorta wirestumpar i olika tjocklekar. teranvnder du det ocks? Vad kan man gra med dem?

Man kan smlta ner dem till sm kulor om inte annat. Ta ett ldkol (en bit kol som r c:a 7 x 15 x 5 cm eller nt t det hllet), lgg en liten bit silver p kolet, pensla grna med lite flussmedel (s att inte silvret ska oxidera s hrt) och vrm tills silvret smlter. Det drar ihop sig till en kula automatiskt.

Man kan ven frska smlta ihop diverse bitar till ngot snyggt "skrotsmycke", men det r inte alltid det blir speciellt fint... En annan grej man kan gra r att smlta fast sm kulor, filspn och andra snuttar p en bit silverplt. Det kan ge en rolig ytstruktur p plten.

Hll p rejlt med fluss om du ska smlta silver, annars blir det vldigt svart och faktiskt ganska svrt att f rent.

Har man mycket spill kan man gjuta det till sm "silvertackor" som man sedan valsar eller hamrar ut till plt igen. Jag har inte provat det sjlv, men jag hr lst om det i en tidning Smile

LillySilver
Rocaille

InlggSkrivet: Fre Jun 12, 2009 11:07 am    mne: Citera

Jag smlter sm kulor som jag plattar till med hammaren och gr hl till sm prlor, sparar fr att gra scraphngen mm. Det dr med ytstruktur p plt mste jag testa det fr det lt kul.

Testade att vervrma silverplt. Jag kommer inte ihg vad tekniken heter men hittad den i boken av Jinks McGrath The Jeweller's Directory of Decorative Finishes som maneki-nekogirl rekomenderade mig och som jag bara var tvungen att kpa. Silverplten liksom skrynklade ihop sig och det blev himla lckert. Men det var mycket jobb fr man skulle vrma plten och lgga i citronsyra 7 gnger frst. Jag ska lgga ut det frdiga smycket i galleriet nr det r klart.
Till verst p sidan
Visa tidigare inlgg:   
Skapa nytt inlgg   Svara p inlgget    Prlplatsen - en prla p ntet Forumindex -> Tillbehrstillverkning Alla tider r GMT + 1 Timme
G till sida 1, 2  Nsta
Sida 1 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlgg i det hr forumet
Du kan inte svara p inlgg i det hr forumet
Du kan inte ndra dina inlgg i det hr forumet
Du kan inte ta bort dina inlgg i det hr forumet
Du kan inte rsta i det hr forumet