Prlplatsen - en prla p ntet Forumindex Prlplatsen - en prla p ntet
Prlplatsens forum. Hr kan man prata om allt som rr prlor.

ProfilProfil    Logga in fr att se dina privata meddelandenLogga in fr att se dina privata meddelanden    RegistreraRegistrera    Logga inLogga in 
   AnvndarlistaAnvndarlista    AnvndargrupperAnvndargrupper  FAQFAQ    SkSk    GalleriGalleri   GalleriStartsidan

Borra hl fr att gra prlor?

Skapa nytt inlgg   Svara p inlgget    Prlplatsen - en prla p ntet Forumindex -> Prltillverkning
Visa fregende mne :: Visa nsta mne  
Frfattare Meddelande

Onky
Lapis Lazuli

Inlgg: 1616
Frn: Skaraborg

InlggSkrivet: Sn Feb 27, 2011 17:31 pm    mne: Borra hl fr att gra prlor? Citera

Behver tips och rd p hur man br sig t fr att f till hl i saker och ting, och gra prlor av dem. Det som ligger i gmmorna och som behver frser med hl r just nu ngra pauasnckskal, ytterligare ngra snckor, ett antal lavastenar och ngra krnor.

Kan ju mycket vl hnda att jag vill gra hl i ngra andra saker, ngon gng, s jag vill helt enkelt veta vilka verktyg jag kan behva skaffa, och hur jag ska bra mig t, fr att borra hl p ett snyggt och smidigt stt.
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum

Tigris
Tigerga

Inlgg: 3339
Frn: Tjrn (norr om Gteborg)

InlggSkrivet: Fre Mar 18, 2011 16:25 pm    mne: Citera

Lite sent svar kanske men jag har borrat i olika snckskal med blandat resultat.

Jag har anvnt en Proxxon multimaskin (frn Sljd-detaljer), ungefr samma sak som en Dremel.

Vad man behver tnka p r att det blir varmt nr man borrar s om man kan fsta arbetsstycket i ngot tex en tving s det blir lttare att hlla utan att brnna sig. Fr vrmen knns och risken r att man slpper taget och slinter med borrmaskinen (been there, done that!). Just snckskal kan vara lite bkigt eftersom de r s skra och svra att stta fast i ngot, men det funkar.

PUSS - en prltrff
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum

maneki-nekogirl
Turmalin

Inlgg: 3630
Frn: Bjrehalvn

InlggSkrivet: Sn Mar 20, 2011 17:52 pm    mne: Citera

Den dr vrmen kan dessutom skada bde borret o det som man borrar i s oftast rekommenderas att man har det som ska borras nedsnkt i vatten fr att kyla. T ex en glassburk. Dock fr borrmaskinens motor eller elektriska komponenter inte utsttas fr fukten (en bjlig axel r anvndbar, dels fr den r lttare att manvrera n att hlla direkt i multimaskinen, dels skyddas motorn frn vattnet).

Vattnet binder ocks damm/partiklar som annars skulle lsgras i luften o drifrn kan leta sig ned i lungorna dr de kan gra stor skada. (Det finns en anledning till att mnga kinesiska arbetare, som slipar de sten- och snckskalsprlor vi anvnder, fr silikos.) Ansiktsmask brukar anbefallas i projekt.

Tycker man det r svrt att borra rakt kan en dremel/proxxon fixeras i ett speciellt stativ s det blir en pelarborr. Det kan man f med vanliga borrmaskiner ocks s det r ett alternativ om de kan ta tillrckligt sm borr.

Nr det gller val av borr s beror det p hur hrt material man borrar i. Fr stenar r det diamantborr som gller: de r rtt bra till det mesta.

Fr att hlla fast materialen s kan man anvnda fingrarna, men framfr allt kan det vara bra med ett underlag som gr att det du ska borra inte glider. Har sett hushllssvamp/wettexduk nmnas liksom hockeypuck (den senare fr att den lyfter upp fremlet frn botten av vattensklen ocks. Fr prlor finns speciella "klmtnger" eller "prlhllare" man kan kpa. Annars finns det som sagt rtt ntta tvingar speciellt gjorda fr just att hlla sdant som ska borras.

Dremel har de hr instruktionerna fr just att borra i snckskal: http://www.dremeleurope.com/dremelocs-se/project/2696/g%C3%B6ra-ett-armband-med-sn%C3%A4ckskal

Manekis prlblogg - fakta, tips & lnkar om prlor och smyckestillverkning
Wildroses & blackberries - min blogg
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Skicka email Besk anvndarens hemsida
Visa tidigare inlgg:   
Skapa nytt inlgg   Svara p inlgget    Prlplatsen - en prla p ntet Forumindex -> Prltillverkning Alla tider r GMT + 1 Timme
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlgg i det hr forumet
Du kan inte svara p inlgg i det hr forumet
Du kan inte ndra dina inlgg i det hr forumet
Du kan inte ta bort dina inlgg i det hr forumet
Du kan inte rsta i det hr forumet