Prlplatsen - en prla p ntet Forumindex Prlplatsen - en prla p ntet
Prlplatsens forum. Hr kan man prata om allt som rr prlor.

ProfilProfil    Logga in fr att se dina privata meddelandenLogga in fr att se dina privata meddelanden    RegistreraRegistrera    Logga inLogga in 
   AnvndarlistaAnvndarlista    AnvndargrupperAnvndargrupper  FAQFAQ    SkSk    GalleriGalleri   GalleriStartsidan

Vad r det jag gr?

Skapa nytt inlgg   Svara p inlgget    Prlplatsen - en prla p ntet Forumindex -> Prlvirkning och Prlstickning, Prlvvning
Visa fregende mne :: Visa nsta mne  
Frfattare Meddelande

Eeeelvira
Rocaille

Inlgg: 91

InlggSkrivet: Ons Jul 28, 2010 18:44 pm    mne: Vad r det jag gr? Citera

Hej!

Jag r helt ny hr p forumet.Knpat med prlor har jag gjort sen barnsben.Jag kan egentligen inga tekniker och snt, jag bara syr,trr och grejar, s fr det bli vad det blir. Fljer inga mnster eller regler .Har gjort psar av prlor,broderat klder,tusen smycken, mm mm....Men jag vet inte vad det r jag gr,rent tekniskt,vad kallas det nr man syr med bara prlor och trd s det blirt.ex en liten brs?
Jag ska frska lgga upp ngra bilder i galleriet.
Ett jttebra tips till alla prlare som vill hitta riktigt fina och billiga prlor och smyckesdelar (findings) r att kpa p EBay (loose beads). Ofta r det fri frakt, och om man gillar cloisonne kan man om man spanar hitta vldigt vackra till lg kostnad.Detsamma gller alla slags mellandelar som t.ex prlhattar och pinnar.150 prlhattar fr fyra dolla med frakt hellre n tio st frn hobbyaffr fr 50 kr,tycker jag, (som gr av med mnga prlor och snt och inte vill rka bli utan). Och att kpa halsband vintage och slakta,sklart, eller nya reahalsband frn t.ex Indiska kan ha fina glasprlor...nja,detta knner vl ni redan till,tnkte bara rekommendera det sen jag var inne p Panduro hr om dagen fr att kpa frvaringslda,och sg hur ruskigt dyrt allting r dr.Utan EBay skulle jag aldrig ha rd att gra nnting prligt tror jag.Nvl.Vill bara sga hej till alla kreativa kvinnor,fr det tycks mest vara kvinnor som arbetar med prlor.Varfr r det s,kan man undra.Binder mn hellre flugor om de vill gra ngot smtt? r prlor omanligt? I vr del av vrlden tycks det s. Nu ska jag inte stra er i ert skapande lngre.Prla p!
hlsningar Elvira
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Skicka email

Karton
Peridot

Inlgg: 990
Frn: Hammar/Karlstad

InlggSkrivet: Ons Jul 28, 2010 20:45 pm    mne: Citera

Vlkommen hit!
Jag tror du kommer trivas och hitta mycket nyttigt hr. Det finns mnga som kan svara p dina frgor ang tekniker men det r lttare om man fr en bild s man ser vad det r. Fr jag gissa s anvnder du tekniken Peyote nr du syr en brs tex.
Ha det gott! Very Happy

Du hittar mig p www.kartonjewelry.se
Min blogg http://karton-bloggar.blogspot.com/
Mnster och kit p svenska www.beadmonsters.se
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum

Eeeelvira
Rocaille

InlggSkrivet: Ons Jul 28, 2010 21:10 pm    mne: Tack Citera

Hej!
Jag ska lgga upp bilder s snart jag kan. Peyote lter fint,som ngot indianskt..? Ska kolla upp det p ntet.Tack s mycket fr det.

Elvira
Till verst p sidan

Karton
Peridot

Inlgg: 990
Frn: Hammar/Karlstad

InlggSkrivet: Ons Jul 28, 2010 22:42 pm    mne: Citera

Vlkommen hit!
Jag tror du kommer trivas och hitta mycket nyttigt hr. Det finns mnga som kan svara p dina frgor ang tekniker men det r lttare om man fr en bild s man ser vad det r. Fr jag gissa s anvnder du tekniken Peyote nr du syr en brs tex.
Ha det gott! Very Happy

Du hittar mig p www.kartonjewelry.se
Min blogg http://karton-bloggar.blogspot.com/
Mnster och kit p svenska www.beadmonsters.se
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum

maneki-nekogirl
Turmalin

Inlgg: 3630
Frn: Bjrehalvn

InlggSkrivet: Tor Jul 29, 2010 18:53 pm    mne: Citera

Hej o vlkommen till forumet. Smile

Ja, nr du syr med trd o prlor s kallas det sammantaget fr prlsmnad eller att sy med prlor och prlsmnadsteknikerna kallas gemensamt fr sydda tekniker. Finns en mngd olika varav peyote och netting r de tv vanligaste (se PP:s huvudsida fr olika tekniker).

Jo, eBay r billigt (moms o ev. tull tillkommer dock ofta), men tnk p att det kan vara surt att kpa fr billiga delar d de inte tl tidens tand lika bra. Vissa r billiga fr att de har dlig kvalitet. Inte kul nr metalldelarna blir fula eller t o m rostar efter nn mnad o man spenderat lng tid med att skapa alstret i frga... Vissa prlor r ocks rent ut sagt usla med fula skarva, frg eller pltering som flagnar, dliga frglggning osv. S det gller att kolla noga innan man kper bara fr att det r billigt. Ett bra stt att dryga ut budgeten r att frska anvnda mer av billiga material (som fr den delen inte r lgkvalitativa) och snla med de dyrare. Hitta alternativa lsningar (t ex ls kan gras med mycket man har hemma) o undvika ondiga produkter (metalltrd istllet fr glepinnar, specialverktyg) r ocks stt att spara lite pengar hr o dr.

Manekis prlblogg - fakta, tips & lnkar om prlor och smyckestillverkning
Wildroses & blackberries - min blogg
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Skicka email Besk anvndarens hemsida

mmadeit
Nabbi

Inlgg: 10
Frn: Stockholm

InlggSkrivet: Tor Jul 29, 2010 19:27 pm    mne: Citera

en annan sak man inte fr glmma nr det gller ebay r att lnder utanfr eu inte har samma strikta lagstiftning som innom eu nr det gller tex nickelhalter. gjorde tavlan att kpa sterling silver ronkrokar frn usa/kina... och frtte snder ronen bara glad att jag ej hann slja ntt av de rhngen jag hade anvnt dem i. apotekets nickeltest r ett mste om man handlar metalldelar frn ebay helt enkelt s man ej rkar slja ngot som verstiger europeiska grnsvrden fr nickelskert (olagligt)

Eeeelvira
Rocaille

InlggSkrivet: Tor Jul 29, 2010 19:48 pm    mne: Citera

Hej!

Jo,jag har gjort ett par misstag genom EBay,i brjan,men har lrt mig nu.Jag kper inte det allra billigaste,fr det r trots allt skillnad p t.ex cloisonneprlor och cloisonneprlor,nu har jag hittat en sljare som har,tycker jag,cloisonne av fin kvalite,som nd inte r s ruskigt dyra.rhngeskrokar kper jag frn Sverige,England eller USA, har funnit en sort av guldplterat kirurgiskt stl som jag gillar.Kina ska man akta sig fr nr det gller sna saker. Ldersnren kan man fynda p EBay,har precis ftt hem 10 m 2mm tunn rund chokladbrun lderrem,oh,det doftar s gott om lder!
Ls tycker jag r lite knepigt! Testat skruvls,magnetls,gla/pinne,och har nu insett att vanliga "lobster"ls passar mig bst,och ist. fr ring har jag upptckt den lilla plattan med tv hl i,man fster i halsbandet och det andra hlet lser man med,.d slipper man en ring som r "ott" och kanske ppnar sig.r s glad jag hittade sna,fast kanske r det det de flesta anvnder? Jag r nybrjare gllande detta..., upptckte Prlplatsen fr en vecka sedan.Har lagt in ngra bilder,tack alla ni som kommenterat,det r s roligt att lsa vad ni tycker!!

mvh
Elvira
Till verst p sidan
Visa tidigare inlgg:   
Skapa nytt inlgg   Svara p inlgget    Prlplatsen - en prla p ntet Forumindex -> Prlvirkning och Prlstickning, Prlvvning Alla tider r GMT + 1 Timme
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlgg i det hr forumet
Du kan inte svara p inlgg i det hr forumet
Du kan inte ndra dina inlgg i det hr forumet
Du kan inte ta bort dina inlgg i det hr forumet
Du kan inte rsta i det hr forumet