| Visa fregende mne :: Visa nsta mne |
| Frfattare |
Meddelande |
Talulha
Rocaille
Inlgg: 120
Frn: Kunglv
|
Skrivet: Tor Jun 10, 2010 19:30 pm mne: Bestllningar av smycken.. |
|
|
Jag har haft ett par vldigt lyckade smyckepartyn nu i vr (frsljningsmssigt bttre n frvntat) men jag undrar bara hur jag ska stlla mig till alla olika bestllningar jag fr.. och hur ni andra gr.
Jag har gjort frmst halsband i olika modeller (trdda, lnkade och div budskaps och namnsmycken) Jag vet inte riktigt vart jag ska stta grnsen nr det kommer till bestllningar. P varje party r det alltid nn eller ngra som har helt egna ider om hur deras smycke ska se ut.. det r ju svrt att sga "jag sljer bara befintliga smycken" = smre frsljning. Men samtidigt tycker jag att det r jttejobbigt med en del bestllningsjobb fr de har s bestmda sikter samtidigt som de inte alltid kan frklara s bra...
S som sagt.. hur gr ni andra? Jag har en liten enskild firma vid sidan av frldraledighet och annar deltidsjobb. Har ju inte tnkt att dra i storkosing, men det r ju alltid kul att slja liksom.. svrt r det!
/J |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
Emo
NABBI

Inlgg: 1129
Frn: Skne
|
Skrivet: Fre Jun 11, 2010 06:31 am mne: |
|
|
Om du inte vill ha bestllningar, s fr du hitta p artiga och vnliga undanflykter. Tidsbrist r ett bra och godtagbart skl. Att du vill att dina smycken ska vara unika gr ocks att du inte gr kopior till ngon annan. Det finns nog fler svepskl, man kan hitta p. Dessa var mina  |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
Honey Bee
Saltvattensprla

Inlgg: 559
Frn: Enskede
|
Skrivet: Fre Jun 11, 2010 17:05 pm mne: |
|
|
Nr folk frgar mig om jag gr p bestllning brukar jag svara att jag gr det om de kommer med ett konkret frslag- grna en bild. Jag tipsar dem om till exempel inspirationssidorna p Fusionbeads.com. D brukar det framg ganska snabbt hur de vill ha det. Nu r ju Fusionbeads en amerikansk sajt s mnga av smyckena r "lite fr mycket" fr en normalsvensk, men det brukar nd framg ungefr hur de vill ha det. Och i vilka frger.
Sen kommer d problemet att man s klart inte har de rtta prlorna hemma - i de rtta frgerna, och mste lgga en bestllning ngonstans. Mnga prlkp blir det. Och mycket surfande. S egentligen tycker jag inte om bestllningar men hittills har mina kpare varit njda. Och s mnga bestllningar har jag inte ftt.
Men helst vill jag bara slja befintliga smycken s jag ligger ganska lgt nr folk brjar surra om bestllningar. Det vill sga kr Emos taktik - undanflykter. _________________ Crea diem - skapa dagen |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
Talulha
Rocaille
|
Skrivet: Fre Jun 11, 2010 19:56 pm mne: |
|
|
Mmm.. tyvrr r det ju s att en del av namnsmyckena (trdda smycken med brickor och budskapsringar bl a ) nd mste tillverkas i efterhand och d r det ju svrt att komma med tidsbrist som undanflykt.. man kan ju iofs skylla p att vissa prlor r slut och inte gr att f tag p eller nt..
Unika r alla smycken, det sger jag redan frn brjan att jag inte gr ngra kopior men d fr man ju kommentarerna "jag vill ha som det dr .. fast med bla prlor och lite lngre bla bla..."
Det r vl bara bita ihop och vara glad att man sljer ngot.. det finansierar ju nd min hobby med rge  |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
Honey Bee
Saltvattensprla

|
Skrivet: Fre Jun 11, 2010 21:29 pm mne: |
|
|
| Talulha skrev: | Det r vl bara bita ihop och vara glad att man sljer ngot.. det finansierar ju nd min hobby med rge  |
nskar jag kunde sga detsamma. Mina undanflykter funkar tydligen bttre n dina.  _________________ Crea diem - skapa dagen |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
Talulha
Rocaille
|
Skrivet: Fre Jun 11, 2010 22:22 pm mne: |
|
|
| hehe ja.. eller s r jag helt enkelt fr snll (=dum?) |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
Fia
Rocaille
Inlgg: 147
|
Skrivet: Lr Jun 12, 2010 08:13 am mne: |
|
|
Lt kparna kpa in prlorna. Det kan ju ocks vara s att dina befintliga smycken inte passar dem i storlek (sjlv r jag rtt stor s jag behver ha betydligt strre armband t ex n medel-Svensson). Eller ocks s sger du att du kan visa dem hur man gr, s att de kan gra smycket sjlva. Ni kan ju sitta tillsammans och pyssla, s har kparen ngon att rdfrga nr det blir problem.
Fia |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
Goldstone
Saltvattensprla
Inlgg: 565
Frn: Falkping
|
Skrivet: Sn Jun 13, 2010 08:13 am mne: |
|
|
Jag tycker det r okej nr jag fr bestllningar som jag vet att jag kan ordna. Men sen har dem jag gjort saker t faktiskt kpt det jag fixat ocks s. Fast d har det mer vart typ gr rhngen med, svart, eller prla eller elefant. Ja lite s dr ltta saker typ. Helt annan sak om de inte vet sjlv vad de vill ha och ska ha ngot vldigt exakt. Men sedan fr man ju sga nej ocks, vissa saker kan man ju inte fixa s r det ju.
Sedan ska vi ju inte g back fr att vara snlla, men om det nd finns i den shop man ska bestlla frn inom en snar framtid gr det ju bara lgga med det. |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
Tigris
Tigerga

Inlgg: 3159
Frn: Tjrn (norr om Gteborg)
|
Skrivet: Sn Jun 13, 2010 17:36 pm mne: |
|
|
Jag gr nstan aldrig bestllningsjobb, bara i enstaka fall.
Innan jag hittade prlorna s hll jag p med att mla krukor och korgar, vrakvedstavlor mm och bestllningsjobben tog dd p kreativiteten. Infr jul bestllde alla krukor och jag satt med rader av krukor framfr mig och mlade p lpande band. Till slut ville jag bara krkas t krukor med sjbodar och havsmotiv. Det som var roligt frn brjan hade blivit ett tvng.
S nr jag brjade prla s bestmde jag att inte hamna i samma flla igen utan grundtanken med mitt pysslande r att jag gr det fr min egen avkoppling skull, inte fr att tjna pengar p det. Jag vljer sjlv vilka frger/mnster/tekniker jag ska anvnda och vill jag ha ngon utmaning och tnka utanfr mina egna ramar s finns det ofta ngon tvling att haka p.
Men det r s hr jag funkar, alla har vi ju olika frutsttningar fr vrt pysslande: arbete, familj, andra intressen, ekonomi mm _________________ Moderator
PUSS - en prltrff - nu planerar vi fr hsten 2010... |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
Honey Bee
Saltvattensprla

|
Skrivet: Sn Jun 13, 2010 19:41 pm mne: |
|
|
Jag trivs bst med att gra som Tigris - bara prla fr min egen skull. Och jag har ocks gjort klart fr mina vnner och arbetskamrater att prlandet r en hobby och jag kan inte ha min hobby som jobb fr d frsvinner hela pongen. Men ibland frgar folk nd om jag kan gra ditt eller datt, och ven om jag frst kommer med de sedvanliga undanflykterna och sger saker som att jag har nog fr lite material hemma eller liknande, s blir jag nd inspirerad och gr hem och funderar. Ganska ofta fr jag d en id och gr ett helt smycke eller en prototyp och visar sen upp den fr bestllaren (bestllarna r oftast mina arbetskamrater) som faktiskt brukar nappa.
Men om jag ska slja alls vill jag som sagt slja befintliga smycken - och d r det inte ngon organiserad frsljning vi talar om, det brukar bli att ngon vill kpa det jag har p mig! Och ngon kpte ju mitt bidrag till PP:s tvling Grtyngda dagar - fr att jag visade armbandet fr alla p jobbet. _________________ Crea diem - skapa dagen |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
AnKa
Rocaille
Inlgg: 136
|
Skrivet: Sn Jun 13, 2010 20:25 pm mne: |
|
|
Det r svrt. Jag tycker att det kan vara kul med bestllningsjobb nr jag knner bestllaren och fr mjlighet att skapa ett smycke som jag tycker passar hennes personlighet men d mste man ju ha lite fria tyglar och inte en allt fr petig bestllare
Har kparen mycket egna ider s att jag knner att smycket inte blir mitt, s skulle jag kanske dra mig ur. D r det kanske bttre att pyssla ihop och erbjuda sig som hjlp, som ngon freslog. Man vill ju att kparen skall bli njd utan att slja sin sjl
Jag vill absolut inte gra rena kopior och helst inte gra om ett smycke som jag redan gjort. _________________ AnKa
http://ankapysslar.blogspot.com/ |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
Talulha
Rocaille
|
Skrivet: Sn Jun 13, 2010 22:42 pm mne: |
|
|
Jag har ju prlorna som hobby, men ven lite som jobb.. s jag ska ju trots allt vara glad att jag sljer ngt som sagt. Och jag hller med om att det r kul att gra smycken till folk man knner som vet att de kommer tycka om eller de som sger "jag skulle vilja ha nt i rosa.. bestm du det r du som kan, jag litar p dig".. d knns det jttebra att bara gra det man knner fr till skillnad frn de petiga "jag gillar inte blommor och inte fr stora eller fr sm prlor osv" men men.. tids nog kanske jag blir bttre p att styra in dem p mina ider eller nt.. haha
Man blir vl kanske hrdad ocks, litar p att om inte den frsta handlar s gr den andra det.. nu i brjan r man bara s glad att man verhuvudtaget sljer nt. Det gller vl kanske att helt enkelt vara lite tuffare och lita p sig sjlv.
Felet jag har gjort ocks r nog att man typ inlett smyckevisningen med "detta r ju bara modeller.. s om ni vill ha det p ngt annat stt kan jag ordna det" ska nog skrpa mig nr det gller den delen
tack fr alla era sikter och tips! |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
Veda
Prluggla

Inlgg: 2030
Frn: Hrnsand
|
Skrivet: Mn Jun 14, 2010 09:16 am mne: |
|
|
Vissa saker gr jag p bewtllning, t ex mina vikingastickade armband och ringar med coiling. Men jag gr klart fr kunden att ingen smycke blir exakt lika utan snarare gr jag mig vinn om att gra dem lite olika allihop.
Sen hnder det ocks att jag fr ett gng prlor och en bestllning: "Gr nt av det". Det r svrare, men ofta blir det bra till slut och eget det med. _________________ Moderator
Min smyckesbutik - med galleri |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
Honey Bee
Saltvattensprla

|
Skrivet: Mn Jun 14, 2010 17:35 pm mne: |
|
|
| Veda skrev: | | Sen hnder det ocks att jag fr ett gng prlor och en bestllning: "Gr nt av det". Det r svrare, men ofta blir det bra till slut och eget det med. |
Lite som kittvlingarna som frekommer p prltrffarna. Jag har inte vgat mig p dem n, tnk om man inte kommer p ngot, liksom. _________________ Crea diem - skapa dagen |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
|