Prlplatsen - en prla p ntet Forumindex Prlplatsen - en prla p ntet
Prlplatsens forum. Hr kan man prata om allt som rr prlor.

ProfilProfil    Logga in fr att se dina privata meddelandenLogga in fr att se dina privata meddelanden    RegistreraRegistrera    Logga inLogga in 
   AnvndarlistaAnvndarlista    AnvndargrupperAnvndargrupper  FAQFAQ    SkSk    GalleriGalleri   GalleriStartsidan

Problem med egentillverkade hattpinnar

Skapa nytt inlgg   Svara p inlgget    Prlplatsen - en prla p ntet Forumindex -> Tillbehrstillverkning
Visa fregende mne :: Visa nsta mne  
Frfattare Meddelande

Jannah
Nabbi

Inlgg: 40

InlggSkrivet: Tor Maj 06, 2010 09:53 am    mne: Problem med egentillverkade hattpinnar Citera

hej!

Jag gr hattpinnar med kula sjlv genom att brnna wiren tills det blir en kula och sedan doppa ner den i kalltvatten.

Problemet r att kulorna blir inte slta utan helt rligt riktigt fula!

Ngon som har en lsning p problemet? Har ngon gjort samma sak?

/Jannah

maneki-nekogirl
Turmalin

Inlgg: 3596
Frn: Bjrehalvn

InlggSkrivet: Tor Maj 06, 2010 14:27 pm    mne: Citera

Vilket material anvnder du?

Jag pysslar bara med koppar, men har hrt att sterling silver kan vara svrare att f fint n finsilver. Om kulan inte hamnar rakt beror det oftast p att man hllit trden i en vinkel istllet fr rakt ned, nt man inte alltid mrker.

Kopparkulor kan ocks bli ojmna dock, kanske framfr allt om man inte har jttevarm lga (jag anvnder butan). Tnker mig att all metall kanske inte smlter jmnt o att det drfr blir lite ojmnt, men jag kan ha helfel dr. Kemi o fysik var inte riktigt min grej i skolan.

Manekis prlblogg - fakta, tips & lnkar om prlor och smyckestillverkning
Wildroses & blackberries - min blogg
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Skicka email Besk anvndarens hemsida

Veda
Prluggla

Inlgg: 2030
Frn: Hrnsand

InlggSkrivet: Mn Maj 10, 2010 11:21 am    mne: Citera

Tror du r inne p nt dr. Har ocks hrt att man skall anvnda finsilver fr att f fina kulor. D slipper man ju ocks missfrgningen av silvret. Har dock inte provat utan njt mig med sterlingsilver. Fast jag kper mina hattpinnar det blir mest nr jag behver extra lnga eller extra grova som jag gr sjlv.
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Skicka email Besk anvndarens hemsida

noora
Serafinit

Inlgg: 1771
Frn: Stockholm

InlggSkrivet: Tis Maj 11, 2010 10:21 am    mne: Citera

Hur stora kulor frsker du gra?

Du lter vl metallen stelna innan du lgger den i vattnet? Hattpinnar brukar egentligen inte behva kylas i vatten, de r s tunna att de svalnar fort nd.

Jag har gjort hattpinnar ngra gnger och fick ocks ett ganska ojmnt resultat, speciellt med strre kulor. Det tips jag fick av silversmideslraren var att ha p massor med flussmedel. Jag kommer inte riktigt ihg hur det gick, men jag har fr mig att det blev jmnare kulor nr jag brjade med att doppa trden i flusspasta (vitt geggigt flussmedel p burk snarare n flytande flussmedel). Flussmedlet hjlper ven mot svarta flckar p silvret.

Sen fr man marinera hattpinnarna i varm citronsyralsning fr att f bort flussmedel och svarta flckar.

Jannah
Nabbi

Inlgg: 40

InlggSkrivet: Lr Maj 15, 2010 19:15 pm    mne: Citera

Hej!

tackar fr svar!

Har bara gjort med SS nnu.. Att anvnda flussmedel har jag inte ens tnkt p, det skal testas! Skall ven texta med varmare lga Very Happy
terkommer med resultat! Very Happy

Pia
Chevron

Inlgg: 236
Frn: Kimito, Finland

InlggSkrivet: Ons Jun 09, 2010 17:21 pm    mne: Citera

Jag brukar lta mina hattpinnar med boll p vara lite "rustika", tycker inte de behver vara perfekta. Om kulan lgger sig lite p sidan om kan man frsiktigt bja den med en tng s att den ser rakare ut.

Jag kr med 925-silver, flussar och vrmer frsiktigt. Brukar frska dra den lngsamt ur lgan och inte rycka ut den. Blir den fr skrynklig brukar jag vrma upp den lite s att ytan p den blir blank och sltare utan att gra bollen strre.

vning ger frdighet nr det kommer till det hr skulle jag tro.
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Besk anvndarens hemsida MSN-messenger
Visa tidigare inlgg:   
Skapa nytt inlgg   Svara p inlgget    Prlplatsen - en prla p ntet Forumindex -> Tillbehrstillverkning Alla tider r GMT + 1 Timme
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlgg i det hr forumet
Du kan inte svara p inlgg i det hr forumet
Du kan inte ndra dina inlgg i det hr forumet
Du kan inte ta bort dina inlgg i det hr forumet
Du kan inte rsta i det hr forumet