Prlplatsen - en prla p ntet Forumindex Prlplatsen - en prla p ntet
Prlplatsens forum. Hr kan man prata om allt som rr prlor.

ProfilProfil    Logga in fr att se dina privata meddelandenLogga in fr att se dina privata meddelanden    RegistreraRegistrera    Logga inLogga in 
   AnvndarlistaAnvndarlista    AnvndargrupperAnvndargrupper  FAQFAQ    SkSk    GalleriGalleri   GalleriStartsidan

Usch vad besviken jag blev i torsdags p kursen

Skapa nytt inlgg   Svara p inlgget    Prlplatsen - en prla p ntet Forumindex -> Tillbehrstillverkning
Visa fregende mne :: Visa nsta mne  
Frfattare Meddelande

Veda
Prluggla

Inlgg: 2030
Frn: Hrnsand

InlggSkrivet: Sn Mar 07, 2010 13:52 pm    mne: Usch vad besviken jag blev i torsdags p kursen Citera

Jag har ju hllit p med en infattning till en sten och krnglat med ldning och utrustning. Men frra veckan hade jag sgat ut den fastldda sargen med botten, slipat och putsat s den var jattefin (fr att vara den frsta).
I torsdags skulle jag lda fast en fstanordning p baksidan. Jag vgade inte prova hemma utan gjorde det p kursen med ledaren stende intill.

Nr jag sen sg resultatet ville jag mest grta. Ldningen p sargen (som var mitt p ena lngsidan) gapade som en krater tyckte jag. Utifrn givetvis, insidan var ok. Sen hade botten ocks sjunkit ner och bjt sig. Det hade blivit fr varmt helt enkelt. Fastn jag gjorde precis som jag blev tillsagd hela tiden.

Ldskarven gick att fila ner s den r nstan lika fin som frut, det finns ett litet mrke kvar, men plten brjar bli tunn s jag vgar inte ta mera.

Botten har jag slagit ut lite med hjlp av en jttestor kopparspik. Den r frsts fortfarande ful i skarven men kanske stenen ryms i alla fall nu nr den inte buktar int. Helst skulle jag brja om men jag har ingen lmplig plt till sarg.

Det r bara tv gnger kvar nu och jag har inte ngot som jag har gjort verhuvudtaget. Jag har frsts lrt mig en del och brjat f lite inspiration. Det blir nog att kpa en del plt framver. Dyrt! Wink
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Skicka email Besk anvndarens hemsida

noora
Serafinit

Inlgg: 1771
Frn: Stockholm

InlggSkrivet: Sn Mar 07, 2010 15:13 pm    mne: Citera

Vad trkigt! Men stycken med mnga ldningar r kluriga, s det r inte ngon ltt uppgift du har tagit p dig Smile

Veda
Prluggla

InlggSkrivet: Sn Mar 07, 2010 21:00 pm    mne: Citera

Det hade skert funkat om jag hade haft vekt lod fr det sista. Men av ngon anledning skulle jag ha medium (som jag redan anvnt). Men hade allt fungerat som det borde hade jag inte lrt mig ngot och kanske blivit kaxig nsta gng Laughing .

Edit: Ska vl lgga till att det inte var lodskarvens fel att botten sckade ihop. Utan den tunna plten blev troligen fr varm. Med ett vekare lod och kanske renare plt hade lodet flutit ut snabbare och jag hade inte behvt vrma s lnge.
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Skicka email Besk anvndarens hemsida

Goldstone
Saltvattensprla

Inlgg: 565
Frn: Falkping

InlggSkrivet: Mn Mar 08, 2010 17:06 pm    mne: Citera

Veda skrev:
Med ett vekare lod och kanske renare plt hade lodet flutit ut snabbare och jag hade inte behvt vrma s lnge.

Du har alldeles helt rtt. Du anvnde allts inte solskenslod med andra ord utan ngon vekt eller medel?
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum

AnKa
Rocaille

Inlgg: 136

InlggSkrivet: Mn Mar 08, 2010 21:17 pm    mne: Citera

Visst r det urtrisst nr det inte blir som man tnkt sig. Srskillt nr man gr kurs och inser att kurstiden brjar g mot sitt slut och man har svrt att hinna frdigstlla ngot.
Men man mste tillta sig att vara nybrjare och inse att det kanske inte blir perfekt frsta gngen.

http://ankapysslar.blogspot.com/
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum

Veda
Prluggla

InlggSkrivet: Mn Mar 08, 2010 22:11 pm    mne: Citera

Som jag sa tidigare s r det ju misstagen man lr sig p. Hade inte alls tyckt att det varit konstig om resultatet blivit s illa direkt. Men nu var jag riktigt stolt ver hur slt och fin infattningen var efter sgning och slipning.

Men det har gtt ver nu. Jag ska kpa lite plt s jag kan va hemma sen. Hoppas p att det blir kurs igen till hsten. De tr en till nu direkt men det knns inte lmpligt, frmodligen r den ocks fullbokad vid det hr laget.

Jag kan inte vara med alla gnger om jag skulle g redan nu, sen vill jag ocks trna p egen hand en del innan nsta gng.
Visa tidigare inlgg:   
Skapa nytt inlgg   Svara p inlgget    Prlplatsen - en prla p ntet Forumindex -> Tillbehrstillverkning Alla tider r GMT + 1 Timme
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlgg i det hr forumet
Du kan inte svara p inlgg i det hr forumet
Du kan inte ndra dina inlgg i det hr forumet
Du kan inte ta bort dina inlgg i det hr forumet
Du kan inte rsta i det hr forumet