| Visa fregende mne :: Visa nsta mne |
| Frfattare |
Meddelande |
Veda
Prluggla

Inlgg: 2030
Frn: Hrnsand
|
Skrivet: Mn Aug 24, 2009 13:13 pm mne: Gravering med maskin |
|
|
r det ngon som kan dela med sig av kunskaper eller lnkar till kunskaper hur man graverar med en graveringsapparat. Jag har nyligen ftt rva en sdan och det fljde med minimalt med bruksanvisning.
Jag tnker frmst p hur man gr, hur fr man metallen att ligga still osv. Allts snt som inte r mrkesspecifika saker. Sjlva apparaten kan jag nog f igng. _________________ Moderator
Min smyckesbutik - med galleri |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
noora
Serafinit

Inlgg: 1771
Frn: Stockholm
|
Skrivet: Mn Aug 24, 2009 13:29 pm mne: |
|
|
Den gng jag har sett ngon gravera tags s hade dom en speciell stllning fr tagsen. Stllningen bestod av en brdbit dr man hade frst ut en "grop" i samma form som tagsen (hon hade bara en sorts tags). Man la tagen i gropen s hlls den p plats medan man graverade. _________________ Min butik: www.silvergrejs.se |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
nisse23456
Safir

Inlgg: 1337
Frn: rebro
|
Skrivet: Mn Aug 24, 2009 14:04 pm mne: |
|
|
Dubbelhftande tejp r en variant med fr att f tagen att ligga still  _________________ Har noja p alla prlor:)
Min hemsida: www.ulrikasmycken.se |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
Veda
Prluggla

Inlgg: 2030
Frn: Hrnsand
|
Skrivet: Mn Aug 24, 2009 17:45 pm mne: |
|
|
Okej, tags blir det nog inte, maskinen r lite fr klumpig tror jag fr det. Men kanske lite mnster p tenn- eller kopparplt. Men vad har man fr underlag? _________________ Moderator
Min smyckesbutik - med galleri |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
maneki-nekogirl
Turmalin

Inlgg: 3596
Frn: Bjrehalvn
|
Skrivet: Mn Aug 24, 2009 18:24 pm mne: |
|
|
Det kan nog vara en id att ha ett underlag som inte r glatt i alla fall. Dremel har ju lite instruktioner fr olika projekt p sin hemsida, som kanske kan hjlpa men gravyrprojekten r mest strre grejer.
I Jinks McGraths bok s r det mest handgravyr som gller o d har hon som underlag en lderkldd sandpse eller "hand-held engraver's vise". Sargenta sljer de sistnmnda, men jag minns inte vad de kallas p svenska. Fast det r som sagt nr man anvnder gravyr-vad-de-nu-heter, som man pressar mot metallen p ett annat stt. Med gravyrpenna s r den en kula som kommer uppifrn o pressas rakt ned, samtidigt som den snurrar.
Det viktigaste r ju att det r stabilt s att inte metallen rr p sig. _________________ Kristina
Moderator
Manekis prlblogg - fakta, tips & lnkar om prlor och smyckestillverkning
Wildroses & blackberries - min blogg |
|
| Till verst p sidan |
|
 |
|