Prlplatsen - en prla p ntet Forumindex Prlplatsen - en prla p ntet
Prlplatsens forum. Hr kan man prata om allt som rr prlor.

ProfilProfil    Logga in fr att se dina privata meddelandenLogga in fr att se dina privata meddelanden    RegistreraRegistrera    Logga inLogga in 
   AnvndarlistaAnvndarlista    AnvndargrupperAnvndargrupper  FAQFAQ    SkSk    GalleriGalleri   GalleriStartsidan

Egna smyckelnkar

Skapa nytt inlgg   Svara p inlgget    Prlplatsen - en prla p ntet Forumindex -> Tillbehrstillverkning
Visa fregende mne :: Visa nsta mne  
Frfattare Meddelande

Talulha
Rocaille

Inlgg: 120
Frn: Kunglv

InlggSkrivet: Lr Aug 22, 2009 22:52 pm    mne: Egna smyckelnkar Citera

Hej!

Kpte nyligen en rulle art wire 0,8mm tjocklek. Har snurrat wirat en del mest p skoj fr att komma p tekniken.. sen funkar den jttebra i "vanliga" lnkade prlhalsband
Funderar p om man kan gra egna smyckelnkar med art wire.. ass cirklar, ovaler etc.. vilken tjocklek br man isfall ha fr att de inte ska tryckas ihop?? Gr det verhuvudtaget? Nr jag googlat och lst om art wire nmns det nt om "hardening"? r det nr de trycker till snurrar dylikt s att de blir platta eller har jag missat nt?

har sett en del alster hr i galleriet och p andra stllen dr prlorna r invirade i wire.. har provat p det men ej ftt till det snyggt. Ngra tips p vgen, r 0,8mm kanske fr grov?

tacksam fr svar
/J
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum

Veda
Prluggla

Inlgg: 2030
Frn: Hrnsand

InlggSkrivet: Sn Aug 23, 2009 02:59 am    mne: Citera

Nu har jag inte provat just art wire men vl kta silver, silverplterat och koppar, s jag vgar mig p ett svar nd.

Din frsta frga om att gra lnkar etc och hur man hrdar dem: Lgg lnkarna p ngot plant och stumt och knacka FRSIKTIGT med en hammare. Bde underlaget och hammaren skall vara utan mrken annars fr du mrken p smycket ocks. Bst r ett flackjrn men annars gr det att anvnda t ex verdelen p ett skruvstd.
Man kan ocks hrda med en tng med plastkftar, tejpade kftar, dina egna fingrar etc.
Grejen r att bde att plana ut och bearbeta.
Hr kan du lsa mera

Trdtjockleken beror p vad du ska gra. Lnkar kan nog bli vl tunna i 0,8 mm medan att linda sm prlor med den blir svrt och klumpigt. Kanske kan du f ett bttre svar av ngon som prvat art wire.
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Skicka email Besk anvndarens hemsida

FuchsiaGirl
Rosenkvarts

Inlgg: 1721
Frn: Karlstad

InlggSkrivet: Sn Aug 23, 2009 09:06 am    mne: Citera

Art wire r, enligt min erfarenhet, fr mjuk att gra stommar av om man inte coilar den. Den hrdar inte p samma stt som silvertrd utan blir skr och gr av istllet. Det som Veda beskrev ovanfr funkar kalas p silver och koppar men jag har misslyckats med art wire.

Om du gr en stomme br du coila den. Jag anvnder 18 eller 20 gauge lite beroende p storleken p delen och coilar med antingen 26 eller 28 gauge beroende p vilken effekt jag vill t. 20 gauge r det lttare att gra en fin gla med dr man fster ihop ndarna. Ibland har jag virat flera varv med 24 gauge fr att f en helt rund ring/oval och sedan coilat det men jag blir sllan helt njd med resultatet.

Vill du ha en bra stomme utan ihopfstning anvnd de dr ringarna/ovalerna/hjrtana/blommorna som varit s populra i halsband en tid.

maneki-nekogirl
Turmalin

Inlgg: 3596
Frn: Bjrehalvn

InlggSkrivet: Sn Aug 23, 2009 13:26 pm    mne: Citera

Veda skrev:

Din frsta frga om att gra lnkar etc och hur man hrdar dem: Lgg lnkarna p ngot plant och stumt och knacka FRSIKTIGT med en hammare. Bde underlaget och hammaren skall vara utan mrken annars fr du mrken p smycket ocks. Bst r ett flackjrn men annars gr det att anvnda t ex verdelen p ett skruvstd.

Det beror lite p vilken effekt man vill ha: knackar man med hammare p stlunderlag s plattar man samtidigt till metallen (vilket visserligen kan vara en frdel just nr man gr lnkar), men man kan ocks anvnda en plasthammare eller gummiklubba fr att hrda metall utan att den "deformeras".

Sna dr "invirade prlor" har bl a Panduro beskrivit. I broschyren nedan, s. 3, s anvnder de 0,5 mm trd till det. 0,6 r dock kanske lite lttare att hitta. Om det r den stilen du tnker p.

http://www.pandurohobby.se/public/docs/pdf/vl/600207_wiretradsmycken.pdf

Manekis prlblogg - fakta, tips & lnkar om prlor och smyckestillverkning
Wildroses & blackberries - min blogg
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum Skicka email Besk anvndarens hemsida

Veda
Prluggla

Inlgg: 2030
Frn: Hrnsand

InlggSkrivet: Sn Aug 23, 2009 19:29 pm    mne: Citera

Man kan ocks ha ett sviktande underlag ovanp flackjrnet, lder t ex fr att undvika att det blir platt.

Talulha
Rocaille

Inlgg: 120
Frn: Kunglv

InlggSkrivet: Sn Aug 23, 2009 19:53 pm    mne: Citera

tack fr de bra svaren.. ska nog ta inhandla en rulle med 0,6mm ox.. sen r det vl bara att va och va antar jag Smile

/J
Till verst p sidan
Visa anvndarprofil Skicka privat meddelande Personligt fotoalbum
Visa tidigare inlgg:   
Skapa nytt inlgg   Svara p inlgget    Prlplatsen - en prla p ntet Forumindex -> Tillbehrstillverkning Alla tider r GMT + 1 Timme
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlgg i det hr forumet
Du kan inte svara p inlgg i det hr forumet
Du kan inte ndra dina inlgg i det hr forumet
Du kan inte ta bort dina inlgg i det hr forumet
Du kan inte rsta i det hr forumet