Blomsterrassel eller primulaarmband
Vad gr man med en drs sta sm akrylblommor? Jo, man sorterar ut alla i citrusfrger -- som fr mig att associera till primulor ven om formen r mer lik lobelia -- o gr ett armband i en variation p shaggy loops.
Egentligen gillar jag inte rassel, men de hr blommorna bara sg ut att passar perfekt i ett frodigt armband. O s fick jag anvnt alla mina guldplterade glepinnar, som bara legat till ingen nytta. Kul ocks att f gra nt att pigga upp under ngra tunga veckor.
Instruktioner finns p [url=http://manekisparlblogg.blogspot.com/2010/03/manekis-blomsterrassel.html]Manekis prlblogg[/url] fr den som r sugen.
14 Apr 2010
 |
Etsade stenprlor
Lnge sen jag visade ngra "altrade" prlor o hr r ngra av mina senaste experiment med etskrm (Etchall Etching cream), som jag kunde ge mig p tack vare kissidor.
Lvmnstren r skapade av peel-off stickers, som placerats p prlorna innan de doppats i etskrm. Tassen r mlad med hobbylim, som kunde gnidas bort efter etsningen o trdet var ett frsk med gummi arabicum, som dock var fr gammal o flt ut fr tunt fr att vara riktigt effektivt. Har ocks etsat en del andra prlor o bl a goldstone, r ni mer nyfikna s kika i [url=http://wildrosesandblackberries.blogspot.com/search/label/etched%20glass%2Fstone] min blogg.[/url]
14 Apr 2010
 |
Whispered words
Det hr var halsbandet jag gjorde fr Vintajs mnadsutmaning i februari p temat Lover's Bouquet. Materialet r kedja, ls och filigrandel i mssing (frn Vintaj) samt tjeckiska pressglasprlor i pink/amber.
S hr beskrev jag halsbandet d:
<i>I wanted to make something romantic and serene with a vintage touch. An uncomplicated bouquet of flowers, like a whispered word of love -- perhaps from a shy lover or admirer. For the focalpiece I cut and bent a lovely floral Deco Vines Filigree apart and attached a few czech pressed-glass flower beads in a soft amber and pink hue. To that I added an Ornate Chain for a princess length necklace, saving one link to suspend the bead drop at the bottom of the filigree. The shape of the finished necklace reminds me of a patinated jardiniere.</i>
14 Apr 2010
 |
Kabbelekor: Vintaj mnadsutmaning april
Det var lnge sen jag tog mig tid att kika igenom galleriet hr -- o nu nr jag vl r hr o lgger in min frsta bild p lnge s gr jag det med dolda motiv: Denna vecka pgr en [url=http://vintaj.com/wpblog/?p=5792]omrstning p Vintajs blogg[/url] dr detta halsband ingr. ;-)
Dr heter halsbandet Marsh marigold, det engelska namnet fr kabbeleka. Temat fr mnadens utmaning var Spring riverbed och just kabbelekor var det frsta som dk upp i min skalle nr jag lste det.
Kabbelekor r vrblommor som blommar runt maj i Sdra Sverige o som trivs i vtmarker. Nr jag gjorde halsbandet s jag framfr mig hur blommorna vxte lngs en skogsbck, skuggad av trd. Mittpartiet bestr av tv olika grenar av mssing (nedfallnad vid bcken) som jag surrat ihop o sedan tckt med gula kabbelekor av matt akryl och linser som blad. Dr finns ven ngra stenar frn flodbdden i form av frgade stisar.
Jag hade inget passande ls s jag fick improvisera ett av en "fastenable" och krok i Vintage bronze wire. Lset bidrog p det viset ocks till blomtemat.
12 Apr 2010
 |